DUOBUS

Vi är ett par, bosatta i Stockholm, med många bollar i luften. Saker som ligger oss närmast hjärtat är Träning, Kost, Investeringar, Drömmar, Resor och Gemenskap. Syftet med bloggen är att samla alla våra tankar och idéer på ett ställe.

En utmaning på gång

Publicerad 2017-01-15 13:46:50 i Allmänt,

Nu behöver jag lite hjälp och det kommer jag att få genom att utmana mig själv. I mer än ett år har jag kämpat med mina utslag (ni kan läsa här om mitt senaste inlägg angående det) och tillsammans med min näringsfysiolog har vi nu testat allt som går att testa…förutom 1 sista grej.

 

Från att ha varit totalt i botten för ett år sedan har jag lyckats vända mina besvär och jag skulle nu säga att jag är 90-95% bättre. Samtidigt som jag är oerhört glad för det vill jag inte nöja mig. Jag har varit noga med mat och dryck i över ett år och om det krävs två månader till av strikt diet för att komma upp i 100% så känns det värt det. Men, min motivation är inte tillräcklig för att jag ska göra detta fullt ut.

 

För några månader sedan gjorde jag ett test för att se om jag hade någon bakteriell överväxt i tunntarmen och det hade jag, men inte onormalt mycket. Resultatet som jag fick är inte onormalt för vilken människa som helst. De flesta har en bakteriell överväxt, det är symptomen som skiljer sig. Så för mig skulle det kunna bidra till mina utslag, för någon annan innebär det kanske magont.

 

Under det här året har jag lärt mig att motivationen är nyckeln till allt. Allt går att göra men det kommer aldrig hålla hela vägen om motivationen inte finns där eller är tillräckligt stark. När jag mådde som sämst var min motivation uppe i 200% och jag var beredd att göra allt för att bli bra. Jag höll också en diet i 6 månader där jag i stort endast åt bär, nötter, kött, fisk, kyckling och grönsaker. Dieten går att efterlikna en såkallad paleo-diet. Jag åt ingen frukt (pga fruktsockret), gluten, kaffe, mjölkprodukter, potatis, jäst, kolsyrat vatten, läsk eller alkohol. Skit bra för kroppsformen och ett fysiskt välmående men att hålla en sån diet utan möjlighet till att fuska gör en lite smått sinnessjuk. Därav min egna slutsats om att personer som håller sådana dieter året runt utan att fuska en enda gång:

  1. Har en jävligt stark motivation
  2. Ljuger och fuskar lite då och då
  3. Har en skruv lös

 

Jag har fått en ny diet att testa i två månader. Det här är det sista jag behöver testa för att lära känna min kropp. Om inte detta fungerar kan vi konstatera att min hud påverkas även av externa faktorer såsom kyla, torr luft, sol, värme, etc. Det ska bli skönt att kunna stryka detta från listan vare sig jag blir bättre eller inte.

 

Dieten kallas Low-FODMAP diet. FODMAP står för Fermentable Oligosaccharides Monosaccharides and Polyols. Dessa är specifika typer av kolhydrater som min kropp kan ha svårt att bryta ner. Eftersom de inte bryts ner börjar vissa bakterier att konsumera dessa kolhydrater vilket bildar biprodukter och avfall som kroppen mår dåligt av. Jag kommer alltså utesluta mat som klassas som High-FODMAP. Det innebär att man inte behöver utesluta större kategorier eller typer av mat (som mjölkprodukter) utan jag kommer tex kunna äta brie ost men inte cream cheese, smör men inte ren mjölk, osv. Jag går helt enkelt efter en lista.

 

Eftersom jag inte själv har motivationen drar jag med mig bloggen i detta. Det kommer göra det svårare för mig att hoppa av, speciellt när jag känner att jag mår jävligt bra och dieten bara är ett jobbigt hinder i min vardag. Så jag kommer skriva varje dag. Berätta hur jag mår, hur utslagen reagerar, hur kroppsformen är, hur träningen fungerar samt vad jag är sugen på för tillfället. Det kommer bli kul (…eller?) Jag börjar på måndag den 16 januari och kör på till den 16 mars.

 

Ha d gött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela