DUOBUS

Vi är ett par, bosatta i Stockholm, med många bollar i luften. Saker som ligger oss närmast hjärtat är Träning, Kost, Investeringar, Drömmar, Resor och Gemenskap. Syftet med bloggen är att samla alla våra tankar och idéer på ett ställe.

FODMAP dieten

Publicerad 2017-01-15 14:17:04 i Allmänt, Kost, Oscar, träning,

Okej, för att göra det hela lättare (både för mig och för er) så har jag listat vad som är low-FODMAP kontra high-FODMAP mat. Jag ska alltså hålla en diet där jag endast äter saker som är listade under low-FODMAP. Dock är inte listan komplett och den täcker inte allt som finns, det har jag en annan, mer detaljerad lista för.

 

Mjölk och substitut för mjölk

Low-FODMAP

High-FODMAP

Smör

Kärnmjölk

Hårt ost

Cream cheese

Brie, Keso, Feta, Ricotta, Mozzarella, Swiss

Grädde

Laktosfri mjölk

Glass

Ris/Havremjölk

Mjölk

Tofu/Tempeh

Gräddfil

 

Yoghurt

 

Nötter och frön

Low-FODMAP

High-FODMAP

Paranötter

Mandlar

Chiafrön

Cashew

Linfrön

Cocos

Macadamianötter

Hasselnötter

Jordnötter

Pistaschnötter

Pinjenötter

Sesamfrön

Pumpakärnor

Solrosfrön

 

Grönsaker

Low-FODMAP

High-FODMAP

Morötter

Kronärtskocka

Gröna böner

Sparris

Kål

Lök och vitlök

Zucchini

Svamp

 

Sojabönor

 

Frukt

Low-FODMAP

High-FODMAP

Blåbär

Äpple

Vindruvor

Björnbär

Citron

Körsbär

Apelsin

Mango

Jordgubb

Päron

 

Vattenmelon

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela